Tips voor veilig gebruik

Het rijden met een aanhanger/bagagewagen is eigenlijk niet moeilijk als je het verantwoord doet. In ons land is de maximum snelheid met een aanhanger 90 km p/u. Hoewel je in sommige landen onder bepaalde voorwaarden sneller mag is het toch veiliger om niet met 130 km p/u de Route Du Soleil op te gaan. Ook de wind kan een probleem zijn. Mogelijk kunnen de hiernavolgende tips u helpen bij een veilig en verantwoord gebruik van uw aanhanger of bagagewagen.

Snelheid

In Nederland mag je niet harder dan 90 kilometer per uur rijden met een aanhanger/bagagewagen, maar in de praktijk zul je vaak met de stroom meerijden. In een aantal Europese landen mag je sneller dan 90 km p/u. Dit is meestal afhankelijk van bepaalde voorwaarden. Zo mag je in Frankrijk bevoorbeeld harder dan 90 km p/u maar dan mag een ongeremde aanhanger inclusief vracht niet meer wegen dan 500 kg. Let daarom wanneer u naar het buitenland gaat altijd op de daar geledende regelgeving dat voorkomt narigheid.

De Wind

Op bruggen en open stukken land kan het plotseling hard gaan waaien. Ook in de bergen en na tunnels kunnen plotseling windvlagen opduiken. Let daarom goed op de oranje-witte luchtzakken die her en der langs de weg staan. Als de wind haaks op de auto en de aanhanger/bagagewagen staat is het verstandig om je snelheid te matigen.

Belading

Een aanhanger/bagagewagen mag niet te zwaar beladen worden. Let ook op een goede gewichtsverdeling en zorg dat dat de lading niet kan gaan schuiven tijdens het rijden. Een goed beladen aanhanger/bagagewagen heeft een stabielere wegligging. Let er ook op dat de kogeldruk niet te hoog maar ook niet te laag wordt. De maximale kogeldruk staat meestal aangegeven op het typeplaatje van uw trekhaak.

Koplampen van de auto

Met een volle kofferbak en het gewicht van de aanhanger/bagagewagen op de trekhaak kan de verlichting van de auto te hoog staan. Wacht niet tot tegenliggers gaan seinen. Stel de koplampen tijdig bij.

Bandenspanning

Rij niet met te zachte banden. Dat geeft kans op een klapband. De bandenspanning van de aanhanger/bagagewagen vindt u meestal op een sticker op de dissel. Vraag het anders even aan uw leverancier. Pomp ook de achterbanden van de auto op tot het maximum dat de fabrikant voor een volbeladen auto opgeeft. Dit vanwege de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de caravan.

Inhalende vrachtwagens

Ziet u in de spiegel dat een vrachtwagen u wil gaan passeren, ga dan alvast zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook rijden. Inhalende vrachtwagens zuigen de aanhanger/bagagewagen als het ware naar zich toe. Merkt u het te laat, stuur langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen af richting vluchtstrook.

Steile hellingen

Gaat wegrijden op steile hellingen moeilijk? Een beproefde methode is om de caravan een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. Vervolgens laat u de toerenteller tot ongeveer 3.000 toeren oplopen. Daarna snel de koppeling loslaten. De eerste meters spinnen de wielen. Niet fijn, maar u spaart wel de koppeling van de auto. Het kan ook geen kwaad om de airco uit te zetten. Dat scheelt vermogen.

Afdalingen

Laat de snelheid van de auto-aanhangercombinatie hellingafwaarts niet te hoog oplopen. De aanhanger/bagagewagen kan dan gaan slingeren. Het beste is om tijdig terug te schakelen en zo nodig enkele keren krachtig te remmen. Houd het rempedaal niet te lang vast anders lopen de remmen misschien warm. In het ergste geval kunt u dan niet meer remmen.

Slingeren

Gaat uw aanhanger slingeren, verhoog dan nooit de snelheid. De enige remedie is krachtig remmen en gas loslaten. Zet de rit daarna met een lagere snelheid voort. Controleer bij de eerstvolgende parkeerplaats de bandenspanning, belading, kogeldruk en pas dat zo nodig aan.

Controleer voor u wegrijdt:

  1. of de koppeling goed in de vergrendeling valt;
  2. of de handrembreekkabel goed vast zit;
  3. of de stekker goed is aangebracht;
  4. of de verlichting werkt;
  5. of het neuswiel is opgetrokken;
  6. of de aanhanger van de handrem staat;